Tårnbys borgmester vil ikke være med til at Region Hovedstaden nedlægger 350S.

Borgmester i Tårnby Kommune Allan Andersen er harm over Region Hovedstadens planer om at nedlægge buslinjen 350S.

8,1 millioner passagerer tager den hvert år, og som buslinje binder 350S Storkøbenhavn i form af Ballerup og Herlev sammen med Amager og helt til Dragør Station, hvor buslinjens endestation ligger. 

Men det er langt fra sikkert, at buslinjen fremover skal kunne køre passagerer tværs gennem byen.

For Region Hovedstaden skal de kommende år spare mellem 55 til 101 millioner kroner på driften af den offentlige trafik, og derfor har regionen opstillet flere mulige forslag til besparelser af bus- og togdrift i regionen.

Men flere af løsningerne kommer til at ramme borgerne i Tårnby Kommune og derfor sætter borgmester Allan Andersen (S) nu foden ned.

– Region Hovedstaden har lavet en budgetanalyse frem til 2021, hvor udgifterne til busdriften vil stige betragteligt. Her har man opstillet fire modeller, hvor to af modellerne går udover Tårnby og Dragør.

– Uanset hvordan man vender og drejer det, så vil vi miste noget busforbindelse herude, og derfor ser vi to af modellerne som et no-go, siger Allan Andersen til KBH.dk.

Ifølge Region Hovedstadens budgetanalyse, så ville en nedlæggelse af buslinjen spare regionen mellem 14 til 16 millioner kroner, men samtidig have have større konsekvenser for mobiliteten i regionen.

Bus 350S har årligt 8,1 millioner passagerer. Foto: Wikimedia

Derfor vil Allan Andersen vil ikke være med til at busdriften rammer Tårnbys borgere eller kommunens pengekasse hårdt.

– Vi er afhængige af busdriften i visse dele af kommunen. Det skal ikke være en glidebane, at opgaven med busdrift flyttes over fra en regional  til en kommunal opgave.

– Det er en principsag, at der ikke skal ske et skred i budgettet fra kommunens side. Men det er afgørende for os, at vores borgere kan fragtes rundt i Tårnby Kommune – også til Dragør, som jo også bliver ramt rigtig hårdt, påpeger Allan Andersen til KBH.dk.

Region Hovedstadens forretningsudvalg skal holde møde om de foreslåede besparelser i morgen, og efter planen skal de endelige spareforslag til endelig afstemning i april.

Derfor vil Allan Andersen nu arbejde målrettet på at få politikerne i regionsrådet til at lytte.  

– Vi er i kontakt med kommunalbestyrelsen og alle partier er på tværs af partifarve er gået til den her opgave, fordi at vi ser det som en fælles opgave at sikre den her buslinje, siger Allan Andersen til KBH.dk.

Lin raser efter møde med ældre mand i bageri på Amager: ‘Jeg fik ondt i maven’