Fra fast food til delikatessen: Sådan ændrer corona vores datingadfærd

Hvordan, vi dater, har været under kæmpe udvikling det sidste årti, og vi har set stadig flere og flere mennesker tage online dating til sig.

Sponsoreret indhold

På den ene side har det været lettere for at finde ligesindede mennesker, og på den anden side har det fået meget kritik for at være datingverdens ”fast food”. Noget ser dog ud til, at coronavirusset på ingen tid fik ændret den måde, som vi bruger og opfatter datingsider på.

Lige ved hånden

En af grundene til, at datingapps og -tjenester før i tiden fik et ry for at være ligesom takeaway-tjenester er, at man kunne have dem lige ved hånden og nærmest kunne møde nye mennesker eller gå på dates ved bestilling. Mange opfattede de mennesker, der søgte mod den slags platforme som useriøse eller kun ude på noget uforpligtende. Folk ville matche med en masse andre, men i stedet for at stoppe og interagere, ville de bare swipe videre uden at gå i dybden.

Hvis de ikke lever op til de mest ideelle kriterier som alder, bopæl, job, vægt og mere, så forventer man, at en snart dukker op. Mange mener, at denne mere overfladiske måde at bruge online dating på faktisk efterlader en mere ”sulten”, end man startede ud med. Men det ser ud, som om forandring er på vej.

Et helt nyt menukort

Selvom datingtjenester og -apps altid har en blandet landhandel, når det kommer til typer, der ledte enten efter noget seriøst eller noget casual, så har corona haft en afgørende betydning. Folk, der måske før i tiden ville have fravalgt sådanne tjenester i første omgang, er nu kommet online i jagten på kærlighed. Det vil sige, at der sket en stor i forøgelse af antallet af mennesker på datingsider, der er villige til at investere og rent faktisk leder efter den eneste ene.

Tallene bakker det op

Når man kigger på de seneste tal fra Lovino, en sammenligningsside for datingtjenester, så taler tallene sit eget klare sprog. De fremlægger nemlig, at 72% af alle folk var mere villige til at indlede den første samtale over chat, og der i gennemsnit blev sendt 90% flere beskeder for hver enkelt samtale. Det mest overraskende er dog, at antallet af videoopkald er steget med mere end 300% i samme periode. Hvis vi fokuserer på Danmark alene, så har tjenesterne set en stigning på hele 125% i sammenligning med samme periode i 2019. Udviklingen er altså ikke til at tage fejl af.

Vær klar over, hvad du vil have

Som sådan er det egentlig ligegyldigt, om du leder efter livslangt partnerskab, venner eller endda sex. Det vigtigste er, at du er ærlig med dig selv og andre om, hvad det er, du søger. Når du er ærlig over for dig selv, så er det også nemmere for dig ikke at blive opslugt af, hvor hurtigt det kan gå. Det er nemmere for dig at føle efter og mærke, om det er rigtigt eller forkert for dig og dine behov. På samme måde vil du heller ikke skuffe andre, da du har sat realistiske forventninger.

Man kan dog godt regne med, at vi fremover vil finde en helt anden tone online, når vi giver os ud i datingverdenen. Flere mennesker vil have afprøvet det og vil højst sandsynligt forblive på disse hjemmesider til dating, selv efter at coronavirusset så småt forsvinder, og vi atter kan mødes på caféer og restauranter igen. Selvom intet kan erstatte menneskelig kontakt og kemi, så vil mange opdage, at man ved hjælp af datingsider, videoopkald og mere ikke kun mødet ”fast food-dates”, men rent faktisk kan skabe meningsfulde relationer.

Oplevelser i København