Børn og unge forstyrres i folkeskoler

Børn og unge i de danske folkeskoler bliver forstyrret på grund af børnenes massive forbrug af digitale devices i skoletiden.

Der bliver spillet, ringet, snappet, sms’et – bare for at nævne et lille udpluk af børnenes beskæftigelser med deres smartphone eller iPad. Det har fået flere eksperter op af stolen, og der er meget forskellige holdninger til, hvordan og hvorvidt ”problemet” skal løses. 

Ny funktion løser problemet

Særligt den populære iPhone er populær blandt børn og unge. Det positive her er, at Apple er kommet med den nye funktion, der hedder ”Skærmtid”. Her kan forældre få indsigt i, hvor meget deres børn anvender iPhonen i hverdagen. Forældrene kan desuden får indsigt i, hvornår barnet bruger telefonen. Derfor er det nu muligt for forældrene at blive klogere på, om barnet i realiteten er for meget på mobilen i skoletiden. Det betyder, at forældrene langt lettere kan indgå i en dialog med barnet. Måske er det i sig selv løsningen på problemet?

Mobilfrie skoler

Nogle skoler er gået mere drastisk til værks. Flere og flere skoler er nemlig blevet mobilfrie. På en mobilfri skole skal eleverne lægge deres telefoner i en papkasse, når de møder ind – og de får den først igen, når dagen er slut. 

Det er ikke de københavnske skoler, der har taget dette skridt. Ud af de 15 mobilfrie skoler er ingen af dem beliggende i København. Politiken foretog i 2017 en undersøgelse, hvor det kom frem, at næsten halvdelen ud af 350 skoler og har foretaget stramninger af regler i forhold til, hvordan eleverne må anvende deres digitale devices i skoletiden.

En falliterklæring?

Nogle eksperter mener, at det er en decideret falliterklæring at lave mobilfrie skoler. Det skyldes blandt andet, at man herved ikke anerkender den digitale udvikling. Børnene skal nok finde måder at komme udenom restriktionerne. 

Derfor har andre skoler valgt, at inddrage iPads som en del af undervisningen. Disse skoler mener nemlig modsat, at udfordringen ikke ligger i brugen af smartphones og andre digitale platforme. Det handler mere om afhængigheden af dem. For disse skoler handler det om at udnytte de muligheder, som de moderne digitale devices har bragt med sig. 

Tilbage da vi selv var børn

De eksperter, som er skeptiske over for, hvorvidt afskaffelsen af eksempelvis iPhones er en dårlig idé, sammenligner med dengang vi selv var børn. Her var det Gameboys og tamagotchis, der fyldte i hverdagen. De mener, at tendensen går langt flere år tilbage, og at der ikke er grund til panik.

Fordele og ulemper

Der er fordele og ulemper ved at lade eleverne anvende deres digitale devices i skoletiden. Det er derfor ikke så mærkeligt, at debatten koger på højeste blus. Nogle mener, at løsningen er, at forældre tager dialogen med deres børn på en konstruktiv måde. Nye ”skærmtidsfunktioner” gør det lettere for forældre at gennemskue, hvor omfattende deres børns forbrug af iPhonen er. 

Fremtiden vil give os et svar

Der er intet, som er rigtigt eller forkert i denne sammenhæng, og det er derfor kun et spørgsmål om tid, før vi kan se, hvad konsekvenserne er af henholdsvis stramninger eller udnyttelse mulighederne, som de digitale devices har bragt med sig.

Oplevelser i København