Derfor skal du bruge SEO i din markedsføring

Der findes mange måder, man som virksomhed kan tiltrække nye kunder på. Her er SEO, også kaldt søgemaskineoptimering på dansk et fremragende værktøj at tage i brug.

Sponsoreret indhold

Hvorfor SEO?

SEO består både af teknisk arbejde på siden, men påvirkes også af udefra stående faktorer såsom Google My Business, linkbuilding & andet. Det er vigtigt, at man vælger et godt bureau med viden om SEO marketing, der har forståelse for, hvem målgruppen er og at den SEO, der laves ikke har en negativindvirkning på sidens organiske placeringer. 

SEO er gratis langt hen af vejen

I modsætning til paid marketing, så kan SEO ses som en slags gratis markedsføring langt hen af vejen. Det er nemlig muligt at optimere en hjemmesides organiske placering på søgemaskiner ved at tilpasse sidens indhold efter nogle af de mest relevante søgefraser. Dette gælder både den tekst og de overskrifter, som den besøgende kan se på siden, mens at man også arbejder med SEO på nogle af de bagvedliggende ting, som den besøgende ikke direkte kan se. Kort sagt, så er det vigtigt, at man vælger en søgeordsstrategi, der skal være gennemgående for hele sidens opsætning.

Søgeordstrategi – hvorfor er det vigtigt?

Inden man begynder sit SEO-arbejde, er det vigtigt, at man finder frem til det søgeord eller den søgefrase, som er allermest relevant for sidens indhold/produkter. Man skal altså klarlægge og sikre sig, at der er nok månedlige søgninger på netop det søgeord, som man gerne vil have, at siden skal ranke højt på i det organiske søgeresultater. Heldigvis findes der i dag en masse fantastiske SEO-værktøjer, som kan være behjælpelige med denne del. Statistikker viser, at op mod 95 % af brugere, der søger på Google trykker ind på en af de første 5 hjemmesider, der kommer frem organisk. Alle hjemmesider, der ligger efter top 5 på Google får altså kun en minimal andel af den samlede søgetrafik. Forestil dig så, hvor lidt trafik din hjemmeside får, hvis den ikke ligger på side 1 i Googles søgeresultater. 

SEO & Linkbuilding

En stor del af en succesfuld SEO-strategi inkluderer typisk det, man kalder linkbuilding. Linkbuilding går ud på, at man får en række andre hjemmesider til at linke ind til ens eget website, hvilket styrker ens autoritet i Googles øjne. Jo flere relevante hjemmesider, der linker ind til ens eget website, jo mere populær & relevant bliver vores eget website blandt søgemaskinernes algoritmer. Der findes en række gratis linkbuilding-hjemmesider, hvor du ganske gratis kan få et link ind til din egen hjemmeside. Det er dog vigtigt, at de hjemmesider, man får et link fra har en høj SEO-score, hvilket vurderes ud fra en række faktorer. Typisk finder man en høj SEO-score blandt hjemmesider, der har en høj trafik. Ligesom når man skal vælge det rigtige søgeord at ranke på, så findes der også diverse SEO-programmer, som man kan benytte sig af til at vurdere om en side har en høj nok SEO-score

Oplevelser i København