Foto: Shutterstoc

Her kommer vores gode råd til dig, der skal vælge marketingbureau.

Når du er på udkig efter et bureau til online markedsføring, kan det være svært at hitte rede i de mange forskellige, der er at vælge imellem. 

Derfor skal du foretage dig en grundig research, inden du beslutter dig for et bestemt bureau. 

1. Speciale

Mange bureauer praler af at kunne det hele inden for marketing. Selvfølgelig er det en fordel at kunne samle det hele ét sted, men det er de færreste som er gode til alt. Og det er også troværdigt at kunne erkende, hvad man ikke er god til. 

Derfor er det en god idé at sikre sig, at dei bureauet rent faktisk er specialister inden for det, de skilter med. Alternativt kan du vælge at bruge forskellige bureauer til forskellige specialer. 

2. Bindingsperiode

Bindingsperioden hos de forskellige bureauer kan være helt fra en måned til flere år. En længere bindingsperiode beskytter bureauet imod, at kunden hopper fra igen efter kort tid – især fordi der ofte bliver lagt en del ekstra timer ved opstart af en ny kunde. Mange “shopper” også fra bureau til bureau, fordi de gerne vil have de billigste priser, og det beskytter de længere bindingsperioder bureauerne imod. 

Samtidig vil man som forbruger heller ikke føle sig bundet på hænder og fødder. Og at man kan opsige inden for en overskuelig tidsperiode, kan også forsikre en om, at man har en udvej, hvis bureauet alligevel ikke lever op til forventningerne. Find derfor et bureau med en passende bindingsperiode. 

3. Kemi 

Kemi er altafgørende i mange sammenhænge – også når det kommer til at vælge marketingbureau. Efter din første kontakt med bureauet vil du hurtigt få en fornemmelse af den eller de personer, du har været i kontakt med.

Du vil løbende være i kontakt med bureauet, så lad kemi være en af de afgørende faktorer. Du kommer til at have både møder og telefonsamtaler med bureauet, og det er bare rarere, hvis du har en god mavefornemmelse omrkring personerne.

4. Kundeservice

En del af den gode mavefornemmelse handler også om det, indtryk du har fået med bureauet siden jeres første kontakt. Føler du dig taget godt i hånden, og er bureauet hurtige til at svare tilbage på dine mails og opkald?

Prøv også at få en fornemmelse for, hvordan servicen og kommunikationen er under arbejdsprocessen. Du kan fx spørge ind til, om de løbende inddrager dit i beslutningerne, og om der er statusmøder og afrapportering, hvor du får at vide, hvordan det går. 

5. Referencer

En god måde at danne sig et indtryk af et bureau, er at læse om andres erfaringer med dem. Derfor er det en god idé at læse anmeldelser af bureauet på eksempelvis Facebook, Google og Trustpilot. Udover gode anmeldelser, kan du se, om der er nogen, der har mindre gode oplevelser med bureauet og om bureauet har taget sig tid til at besvare eventuelle dårlige anmeldelser.

Hvis du allerede har et bestemt bureau i kikkerten, er det en god måde at få be- eller afkræftet, om det er det rigtige valg.