København er på mange måder ikonisk. Alle har set, oplevet eller kender til Nyhavn, Kødbyen, Tivoli, og Rundetårn, og de fleste har enten set eller kørt med en af byens mange gule, røde eller blå busser.

Når du står og venter på en af de mange busser, der hver dag kører København tyndt, så er du sikkert alt for bekendt med den velkendte, sagte summen, der følger med, når en af disser busser trækker op. Det er dog snart forbi med denne lyd, der ellers normalt forbindes med de dieseldrevne københavnerbusser, for i løbet af 2019 vil de nemlig blive skiftet ud med elektriske busser på linje A2 og linje 18.

Kørslen af elbusserne vil blive drevet af henholdsvis Arriva og busoperatøren Anchersen. Der bliver for tiden talt rigtigt meget om, hvordan vi bedst passer på vores klode og ting som for eksempel cirkulær økonomi og grøn energi og øverst på listen. I denne artikel skal vi kigge lidt nærmere på, hvordan den drift kommer til at køre, og hvad det vil betyde for byen, passagerne, og klimaet, at busdriften nu bliver grønnere.

En grøn fremtid

De første elektriske biler begyndte faktisk allerede at komme frem i midten af 1800-tallet. De var lettere at betjene end de benzindrevne biler, og især de velstillede i samfundet blev betaget af de elektriske automobiler og nød prestigen i at eje en, men de kunne ikke køre særligt langt på batteriet, og da de var dyre at fremstille og vedligeholde, dalede interessen for dem hurtigt igen. I midten af 1900-tallet var benzinbiler derfor den foretrukne form for køretøj verden over.

Det var først i 1960’erne, at der igen blev interesse for de grønne køretøjer og forskellige fabrikater begyndte så småt at eksperimentere med genopladelige batterier og biler, der kunne køre længere på en enkelt opladning, men vi skal faktisk helt hen til starten af 00’erne, før udviklingen for alvor taget fat.

Her begynder Tesla Inc. med det excentriske geni Elon Musk i førersædet at udvikle deres første elektriske bil the Tesla Roadster, som rammer markedet i 2008. Det blev den første elektriske bil, der måtte køre på den amerikanske highway, og den eftertragtede Roadster kunne køre helt op til 320 km på én opladning. Derefter gik det slag-i-slag, og i dag er elektriske biler ikke længere et særsyn, og de fleste byer har flere steder, hvor bilerne kan oplades.

Det, at København nu vil udskifte de dieseldrevne busser med elektriske busser, er et fremragende tegn på den grønne bølge, der lige nu rammer verden. Der er masser af videnskabeligt beviste fordele ved at skifte til elektriske køretøjer i stedet for køretøjer, der kører på fossile brændstoffer, og ifølge flere er elbiler fremtiden, og der er en hel række fordele ved at købe en elbil. Afgifterne er næsten ikke eksisterende, og siden salget af almindelige biler er sat til at stoppe fuldstændigt i ved 2030, er det oplagt at skifte til en elbil næste gang, der skal købes ny bil. Der har været lidt kritik omkring produktionen af batterierne til elbilerne, men på den lange bane er der ingen tvivl om, at elbilen er klart det grønneste valg. De nye biler kan køre omkring 350 km på et opladet batteri og kan dermed snildt dække den gennemsnitlige danskers behov for transport.

Det estimeres også, at de nye busser sagtens kan køre en hel dag på et opladet batteri, og de skal dermed kun oplades, når ruten er forbi. Mange lande er allerede langt foran på den elektriske front. For eksempel er Holland, som er hjemland for skuespilleren Famke Janssen, PokerStarsspilleren Lex Veldhuis, og den berømte musiker Eddie Van Halen, en kæmpemæssig spiller i den elektriske industry. Sammen med Norge, Sverige og Island, er Holland foregangsland for den grønne bølge med fleste elektriske biler og busser per indbygger, og noget af det, der blandt andet sker, når en by eller et land overgår til primært grøn energi, er følgende:

Islands hovedstad Reykjavik er en af verdens grønneste byer med blandt andet deres busser, der kører på hydrogen. De har oplevet et fald i forurening, bedre biodiversitet, og generelt et bedre helbred for borgerne. Grønnere buslinjer betyder generelt set et bedre og sundere miljø for hele byen.

De elektriske busser vil blive rullet ud i løbet af 2019, og i alt 41 benzindrevne busser vil blive udskiftet med nye grønne busser. Busserne vil primært køre på 100% elektricitet, men når temperaturen i de kolde måneder når under 5 grader, bliver de nødt til at bruge syntetiske biodiesel til opvarmning af busserne. Københavns borgmester Frank Jensen er positivt stemt over for det nye bussystem og glæder sig til at det kommer i brug.