Fra på fredag forsvinder de grønne byggepladshegn på Sønder Boulevard. Foto: Metroselskabet

Siden byggeriet af Cityringen har København været plasteret ind i de grønne arbejdspladshegn. Men nu får københavnerne den første metrobyggeplads tilbage.

Siden 2011 har de grønne byggehegn knejset over Sønder Boulevard på Vesterbro.

Den lange og for det meste rolige hovedgade i københavns vestlige bykvarter har været spærret af på grund af gravearbejdet, men nu er der langt om længe lys forude.

For på fredag den 9. marts, så forsvinder det grønne byggehegn til fordel for det grønne, rekreative område, og fra den 12. Marts, kan pladsen omsider bruges af lokale borgere igen.

– I årevis har en stor del af Vesterbros grønne bælte på Sønder Boulevard været inddraget i forbindelse med etableringen af Cityringen, og i en bydel med så få åndehuller og rekreative områder, har arealet været savnet stort.

– Derfor bliver det også en mærkbar forandring at få pladsen tilbage, så vesterbroerne igen har lidt mere plads at slænge sig på og får lidt mere luft i byrummet. Derudover bliver Cityringen en kæmpe gave for både lokale, turister og resten af københavnerne, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).

Sådan kender de fleste Sønder Boulevard, der de sidste mange år har været byggeplads. Foto: Metroselskabet

Der vil dog stadigvæk være arbejdskørsel i området, ligesom at naboerne ikke helt slipper for et mindre trådhegn, der blandt andet skal spærre adgangen for en nødtrappe, ligesom at der beboerne også vil kunne opdage, at der er etableret ventilationsriste i området.  

De grønne byggehegn har fyldt meget på den store hovedgade på Vesterbro. Foto: Metroselskabet

Sønder Boulevard har været et nøgleområde for Cityringen, da i alt seks tunneller mødes under jorden i et såkaldt afgreningskammer.

Der mangler stadigvæk de sidste detaljer på Sønder Boulevard, men kommunen regner med at gaden er genetableret d. 12. marts. Foto: Metroselskabet

Derfor fortsætter arbejdet ufortrødent under jorden, hvor metroselskabet i øjeblikket tester togene på strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og Nørrebroparken.

Det forventes dog, at metrostationerne får flittigt besøg af rejsende, når Cityringen åbner i juli 2019. 

Allerede i 2020 forventes det, at 40.000 passagerer tager metroen på en almindelig hverdag fra enten Frederiksberg Allé eller Enghave Plads, der udgør de to metrostationer på Vesterbro.

En kop kaffe og en ny cykel? Wecycle på Islands Brygge kombinerer cykelforretning og cafe