Pølsevogn sælger 'varme hunde efter amerikansk recept' i 1955. Foto: Slagterimuseet

Pølsevognen fylder år i dag. Byhistoriker Allan Mylius Thomsen fortæller her historien om de rullende hotdogbikse.

Blogindlæg af Allan Mylius Thomsen.

I dag fylder den danske pølsevogn 97 år. Det var tirsdag den 18. januar 1921, de første seks pølsevogne rullede ud i Københavns gader. Som reklame kørte de som optog gennem Strøget.

Det kom på forsiden af Ekstra Bladet. BT nævnte det ikke.

I Tyskland havde de haft pølsevogne fra midten af 1800-tallet. Men i København var der længe modstand mod denne form for ‘fast food’.

Det var den danske kapelmester Charles Svendsen Stevns, der fik denne kulinariske fornyelse indført i København, da han havde haft et antal pølsevogne i Oslo. Han havde været kapelmester for den danskfødte norske Kong Håkon.

Efter hjemkomsten til København forsøgte har flere gange forgæves at søge om tilladelse til at drive pølsevogne i byen hos Borgerrepræsentationen. Især byens restauratører kæmpede voldsomt imod denne form for konkurrence.

Men med støtte af bl.a. den konservative borgmester Ernst Kaper, der kendte pølsevogne fra sin studietid i Tyskland, får Stevns endelig i 1920 tilladelse til seks pølsevogne i København.

Charles Svendsen Stevns havde garage og lager til sine pølsevogne i Wildersgade på Christianshavn. Her ses hans flåde opstillet til fotografering ca. 1925. Foto: Københavns Museum

Dem får han fremstillet som store hvide kasser på røde hjul. Kassen indeholdt et kogekar, opvarmet med en petroleums-primus og et rum til rundstykker, som var de oprindelige pølsebrød.

Herudover var der en krukke med sennep, som kunden kunne få en klat fra. En pølse kostede 25 øre og et lunt brød 10 øre. Pølserne blev leveret af slagtemester Søren Houlberg, der dengang boede i Lille Strandstræde.

Pølsevognen blev hurtigt en succes, og antallet steg. Det var oprindeligt to grosserer, der ejede de københavnske pølsevogne. Men op til anden verdenskrig begynder de at afvikle.

Pølsevogn udviklet som ‘københavnermodellen’, sælger ‘varme hunde efter amerikansk recept’ ca. 1955. Foto: Slagterimuseet.

Da lykkes det de ansatte pølsemænd at overtale overborgmesteren til, at pølsevognene fremover skulle være enkeltmandsejede og være reserveret personer, der havde et fysisk handicap i forhold til arbejdsmarkedet.

Herefter blev den såkaldte ‘københavnermodel’ udviklet, som er forgængeren til vore dages pølsevogn.

Efter krigen vokser antallet af pølsevogne støt til næsten 500 i København og er nu også blevet etableret i provinsen.

Amerikanske orlogssoldater fra Vesttyskland medbringer fornyelse i form af ketchup, rå og ristede løg og ikke mindst hot dogs. Andre kulinariske fornyelser kom til, og det gjorde nye konkurrenter også. Kinagrill, shawarmabarer og ikke mindst de multinationale burgerbarer.

Pølsemand med den oprindelige vogn på Enghave Plads ca. 1925. Foto: Københavns Museum.

Antallet af pølsevogne faldt støt og er nu stabiliseret på 50 i København.

Allan Mylius Thomsen er suppleant til Borgerrepræsentationen for Enhedslisten i Københavns Kommune. Han er desuden forfatter til flere bøger og byhistoriker. Han har senest udgivet bogen ‘Byen der forsvandt’ om København i gamle dage.

Historien bag vejnavnet: Derfor hedder det Amager Boulevard